Kisah cinta Salman al Farisi (Sedih)


Pada suatu ketika Salman al Farisi jatuh cinta terhadap seorang gadis Ansar. Beliau mengajak sahabatnya Abu Darda’ pergi ke rumah gadis itu untuk bertemu dengan ayah dan ibunya.

“Ini adalah saudara saya Salman yang berasal dari Parsi. Allah telah memuliakannya dengan Islam. Salman memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah, sehingga baginda menyebut sebagai ahli keluarganya. Saya mewakili saudara saya ini bagi melamar anak gadis tuan untuk menjadi isterinya,” kata Abu Barda’.

Setelah berbincang dengan ahli keluarganya maka tuan rumah pun berkata. “Maafkan kami kerana terpaksa berterus terang dengan mengharap keredaan Allah. Kami menolak lamaran Salman tetapi kami bersetuju jika tuan iaitu Abu Darda’ yang melamarnya.”

Tanpa rasa marah atau kecewa maka Salman al Farisi pun berkata. “Semua wang yang aku kumpulkan untuk perkahwinanku akan aku hadiahkan kepadamu Abu Darda’ dan aku akan menjadi saksi pernikahanmu.”

Mulianya hati Salman al Farisi. Beliau mengajar kita arti sebuah cinta dan persahabatan. Beliau juga mengajar bahawa cinta itu bukan untuk dimiliki…

Post a Comment

2 Comments

Anonymous said…
sungguh tinggi ikram muslimin Salman Al- Farisi..... Ya Allah, kau bagilah hakikat ikram muslimim ini pada diriku, kaum keluarga ku & semua umat Nabi SAW...
Anonymous said…
Tak pasti samada kisah ini sahih atau tak. Cuma di antara pengajaran yg diperolehi ialah lelaki yg berhajat itu sendirilah yang sepatutnya pergi melamar dan merisik gadis idamannya, bukan menghantar wakil terdiri drp ibu/ayah/abang/kawan. Pertunangan tidak sepatutnya melibatkan ahli keluarga lain selain calon suami tadi.