CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

mencari sinar~

Photobucket

aku dan sesuatu~

aku dan sesuatu~
something unexpected alwayz appears in our life,..is this fate or only a coincidence.....Allah knows everything.....

*i'm not a writer, i'm a mere volunteer missionary n storyteller*

"Inna Fatahnaa Laka FathanMubinaa"

Menarik di dalam~

Wednesday, August 20, 2014

Deflection Love [Part 1]

Balqis merenung syiling ruang tamu. Terkadang dia mengeluh. Mukanya masam mencuka. Terdengar derapan kaki Wafiyya menghampiri Balqis.

"Apa lagi mamat tu buat kat kau?" Wafiyya duduk bersebalahan Balqis.

Balqis hanya mendiamkan diri. Sesekali matanya menjuling tanda bengkek.

"Weyh, cakaplah.. dah macam cakap dengan monyet pulak gaya aku ni.."

"Aku dah bosan kau tahu hidup macamni. Dah macam macam aku buat nak bagi dia caring kat aku. Aku bagi dia hadiah, aku belanja dia makan, tapi dia masih nak menggatal dengan perempuan lain. Arghh, stressnya aku!" Balqis menjerit sekuat hati.

"Kau jangan jadi hamba manusia boleh tak?" Wafiyya membeliakkan matanya.

"Hamba manusia?" Mulut Balqis melopong tanda kehairanan.

"Yela, kau punya bersungguh nak tarik pehatian manusia sampai sanggup membazir duit, sanggup buang masa kau kerana dia. Tapi ada ke dia hargai kau?" Balqis masih ternganga.

"Kau kena sedar beb, lelaki macamtu tak layak dijadikan suami. Kau nak pilih suami kena pilih betul-betul, bertanggungjawab, sayangkan kau kerana Allah, yang ada ilmu pengetahuan agama dan faham ilmu tu, amalkan ilmu tu. Bukan pilihan lelaki sakai macamtu. Macamtu ke nak pimpin kau nanti?!" Wafiyya mula tegaskan suaranya.

"Ngaa.. hmm.."

"Qis, kau ni cantik, pandai pulak tu. Ramai lagi lelaki berkualiti kau boleh dapat Qis. Jangan tergopoh cari lelaki. Kalau tergopoh takut dapat yang tiada kualiti. Minta pada Tuhan yang menciptakan lelaki. Dia menanti doa dan rintihan dari kau. Bukan luahan kau di laman sosial. Tapi luahan kau depan Tuhan itu lebih makbul. Semoga Allah berikan kau yang terbaik dalam hidup. Aku yakin Allah akan makbulkan doa kau..."

Balqis menitiskan airmata. Dia bangun dan memeluk Wafiyya erat. "Beb, kau housemate aku yang paling aku sayang, sebab kau suka bagi aku nasihat berguna. Walaupun kau pelajar engineering, tapi kau hebat bagi tazkirah."

"Sebab aku sayang kaulah aku bagi kau nasihat. Tak kira lah course apa aku ambik, bukan menjadi syarat wajib orang yang perjuangkan Islam itu semuanya kena berkopiah dan bertudung labuh. Itu hanya analogy saja ye.. hehe.. okeylah beb aku dah lewat nak pergi Lab.. Assalamualaikum."

"Waalaikumsalam.."

#DelishaHaseena
#StoryTelling



Monday, June 2, 2014

Lyrics of The Day: Kuch Bhi Na Kaha (Aapko Pehle Bhi Kahin Dekha Hai)

[Background Singers]
is mahafil mein dil hi dil mein aapse jaaneman... 
In this crowd, in my heart of hearts, darling,

[Male] 
kuch bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... (2x)
I said nothing at all, but something was spoken...

 kuchh kahate kahate rahe bhi gaye... (2x)

 Something, being spoken, remained between us...

 is mahafil mein dil hi dil mein aapse jaaneman... (2x)

 In this crowd, in my heart of hearts, darling,

[Female]
kuchh bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... (2x)
I spoke nothing at all, but something was spoken...

kuchh kahate kahate rahe bhi gaye... (2x) 

Something kept being spoken between us...

is mahafil mein dil hi dil mein aapse jaaneman... (2x)

In this crowd, in my heart of hearts, darling,

[Male] 

kuchh bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... 
I spoke nothing at all, but something was spoken...

kuchh kahate kahate rahe bhi gaye 

Something, being spoken, remained between us...

[Male]
kitni haseen yeh raat hai is raat mein kya baat hai bahake ham... (2x) 

How beautiful this night is! What strange wonder lies in it? I was staggered...

[Female]
kiska hai kya nishaana kisne yahaan yeh jaana yaar sanam 

Whose and what sign is it? Who here realized it was there, my love?

[Male]
saamne aakhen nazarein milaake aapse jaaneman... (2x)

Coming before you, sweetheart, meeting your eyes,

kuchh bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... (2x)

I said nothing, but something was spoken...

kuchh kahate kahate rahe bhi gaye... (2x)

Something kept being spoken between us...

[Female]
bhole hain ham, naadaan hain sab jaanke anjaan hain, ham bekhabar... (2x)

I'm innocent, ignorant; knowing everyone, I'm still a stranger, clueless...

[Male]
khaamosh hai zubaan parr aankhein to bolti hai dekh idhar 

My tongue is silent, but my glance speaks; look at me.

[Female]
kuchh sharmaake kuchh ghabaraake aapse jaaneman... (2x)

Growing bashful, growing anxious, darling,

kuchh bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... (2x)

I said nothing at all, but something was spoken...

kuchh kahate kahate rahe bhi gaye... (2x)

Something kept being spoken between us...

is mahafil mein dil hi dil mein aapse jaaneman... (2x)

In this crowd, in my heart of hearts, darling,

[Male]
kuchh bhi na kaha kuchh kahe bhi gaye... (2x)

I spoke nothing at all, but something was spoken...

kuchh kahate kahate rahe bhi gaye... (2x)

Something kept being spoken between us...

Playback Singer:
[Male]: Sonu Nigam
[Female]: Anuradha Paudhwal

Actor:
[Male]: Priyanshu Chatterjee
[Female]: Sakshi Shivanand 

Film: Aapko Pehle Bhi Kahin Dekha Hai
Genre: Comedy Love 



Priyanshu Chatterjee is The Most Bollywood Actor that I liked after Aamir Khan :)
                                 


Monday, May 26, 2014

Kisah Muhammad Al-Fatih dirotan gurunya!

Suatu hari Muhammad Al-Fatih tidak mahu membaca al-Quran. Ketika itu beliau berumur 8 tahun. Disebabkan kekerasan dan kedegilan Muhammad al-Fatih, maka gurunya merotannya. Muhammad rasa tercabar, lalu dia berkata "Ayahku seorang Sultan, ayahku tidak pernah memukulku, lalu engkau berani memukulku!"

Muhammad al-Fatih melarikan diri ke istananya. Muhammad pun mengadu kepada ayahnya, Sultan Murad bahawa beliau dipukul/dirotan gurunya.

Sultan Murad pun berkata, "Mengapa gurumu memukulmu?"

Muhammad al-Fatih menjawab, "Kerana aku tidak mahu membaca al-Quran" 

Sultan Murad pun membalas, "Maka, benarlah perbuatan gurumu itu..." Sambil Sultan Murad pun berlalu meninggalkan anaknya. 

Muhammad al-Fatih masih belum puas hati. Muhammad pun pergi bertemu ibunya, untuk meluahkan rasa geramnya itu. Ibunya bertanya, "Mengapa engkau dipukul wahai anakku?"

Muhammad berasa seperti ibunya bakal menyebelahinya. Muhammad pun menjawab, "Keranaa... aku tidak mahu membaca al-Quran"

Ibunya pun terus berkata, "Lalu apakah engkau mengadu kepada ayahmu?"

Muhammad berkata, "Ya"

Ibunya bertanya lagi, "Apa tindakan ayahmu?"

Muhammad berkata, "Tiada tindakan apa-apa.."

Ibunya berkata lagi, "Lalu tidak berhak ke atasku untuk bertindak apa-apa.."

Muhammad al-Fatih terus berfikir, mengapakah ibu bapanya tidak marah? Lalu selepas kes itu, Muhammad al-Fatih belajar Quran bersungguh-sungguh dan beliau menguasai tujuh bahasa akhirnya hasil rotan itulah menjadikannya mampu untuk menawan kota Konstantinopel ketika umurnya masih muda, 22 tahun (sumber lain 23 tahun!) 

* Fikirlah, mahu anak berjaya maka dididiklah mereka dengan sebaiknya. 

Selepas ini saya akan post pula kisah Salahuddin al-Ayyubi di'belasah' ayahnya ketika beliau masih kecil :) 

Friday, May 23, 2014

Pengisian Ceramah Israk dan Mikraj

Tajuk Khutbah: Israk Mikraj, mukjizat dari yang Maha Agung untuk menguji keimanan kita.
Bertaqwalah kepada Allah swt!
Marilah sama sama meningkatkan keimanan kepada Allah dengan beramal, beringat sentiasa kpd-Nya, dan bersedia untuk menemui-Nya.
ALLAH telah menyediakan mukjizat untuk semua Rasul sebagai persediaan dalam menemui musuh.
Ianya hanya berlaku dengan izin Allah sahaja kepada Nabi dan Rasul. Bukan makhluk yang lain seperti manusia, jin, dsbg
Ianya adalah ujian buat kita semua, dan bukan sihir, malah bukti kerasulan nabi / rasul kepada kita.
Peristiwa israk dan mikraj adalah salah satu mukjizat yang dikurniakan kepada Rasulullah saw
Ianya adalah sebagai anugerah kepada baginda yang telah melalui pelbagai ujian dan tentangan mahupun fitnah dan mehnah dari musuh baginda.
Peristiwa ini jua dikenali dengan 'Aamul Huzni bermaksud Tahun Kesedihan buat baginda saw kerana pada tahun itulah bapa saudara baginda dan isteri tercintanya dijemput Ilahi.
Rasulullah saw telah dibawa berjumpa dengan semua rasul sebelum baginda berjumpa di alam roh luh mahfuz, kemudian di sidratul muntaha.
Demikian agungnya Rasulullah saw yang dibawa bertemu dengan Allah swt yang tidak pernah dicapai oleh mana mana rasul mahupun manusia lain.
Ianya tidak mampu difikirkan oleh akal manusia. Terlalu hebat dan istimewa!
Allah swt berkuasa melakukan apa sahaja.
Allah swt meminta kita bersyukur, namun hanya sedikit sahaja yang suka dan mahu bersyukur.
Rasulullah saw tetap teruskan usaha dakwah walaupun dengan ujian dan mehnah.
Israk Mikraj, ianya tiada bukti dari penglihatan dengan mudah, namun hanya wajib percaya apa yang dikatakan oleh Rasulullah saw dan apa yang diberitakan di dalam Al Quran, (ayat/surah al-Isra')
Itulah ujian keimanan kita dan kita wajib meyakininya!
Ada dua fasa perjalanan; pertama dari Masjidil Haram ke Bukit Tursina, tempat Nabi Musa berbicara dengan Allah dan lahirnya Nabi Isa.
Kedua ialah bila bergerak naik (mikraj) ke atas dari baitul maqdis hingga ke sidratul muntaha dan berjumpa di alam roh dgn rasul lain dan akhirnya Allah swt.
Bila baginda beritahu khabar itu kepada orang Quraish, ramai yang tak percaya. Namun Abu Bakar r.a. tetap percaya. Kata beliau, "jika apa yang disampaikan oleh Rasulullah saw aku tetap pecaya walau perkara lebih pelik dari itu sekalipun."
Baginda mengimamkan solat bersama nabi nabi lain, membuktikan baginda adalah penghulu segala nabi.
Baginda telah diperlihatkan keadaan semua ummat manusia, spt bahagian limpahan nikmat kpd manusia yg soleh. Juga keadaan manusia yg ditimpakan seksaan manusia yg melakukan kejahatan di dunia ini dahulu.
Setiap manusia akan ditimpakan balasan walau seberat zarah mahupun baik atau jahat.
Realitinya dunia ini tempat mencari ilmu dan beramal. Bukan buat kerja mungkar dan maksiat. Kebaikan dibalas dgn nikmat dan mungkar dibalas dgn seksaan. Jgn berdusta dgn risalah kenabian, dgn mengajak kpd maksiat dan menghalang kebaikan.
Israk mikraj berakhir dengan kurniaan ibadat solat 5 waktu sehari semalam. Ianya simbolik kepentingan ibadat solat itu. Manusia sebenarnya mampu lebih dari itu, namun skrg 5 kali sehari semalam pun malas/ tak larat.
Umpama mandi 5 kali sehari semalam, badan akan suci dan bersih. Itulah perumpamaannya solat 5 kali sehari semalam.
Beriman itu yakin kpd Allah dan Rasul tanpa perlu bukti. Melaksanakan apa yg diperintahkan tanpa banyak soal.
Ayuh mari sama sama kita berjihad utk kembali kan martabat Islam daripada dinjak injak oleh yahudi dan nasrani.!
Patutkah manusia menyangka mereka cukup shj dengan kata diri mereka beriman tanpa diuji dengan (jihad) ?!
Kesimpulan, pentingnya keyakinan dlm iman dan menuruti perintah seperti dalam urusan jihad jiwa raga dan harta serta tenaga dan masa. Perlu fokus kpd perjuangan dan memartabatkan agama Islam serta menjauhkan diri dari kemaksiatan.

By My eldest Brother, Khairul Ikram 



Wednesday, May 21, 2014

Song of The Day: Trust in Allah by Saif Adam


Tajuk Lagu/ Song Title: Trust In Allah
Artis/ Artist: Saif Adam
Album/ Info: Heart (2013) / Lyrics: Saif Adam
Melody & Arrangement: Saif Adam & Dawud Abbas / Ⓟ The Light Records 2013

Video Muzik/ Music Video: Trust In Allah - Saif Adam

Lirik Lagu/ Lyrics: Trust In Allah - Saif Adam


This life asy you know
You read what you sow
And when you do good
Allah will protect you
Stop you falling down

Allah we surrender
'Cause he knows all
No compromise
Hears your laughs
Feels your cries
He is there all the time

Verse 2:
Make dua
Praise Allah
Our iman will grow
InshaAllah we will go far
There is a long way to go
We pray salat it's from the heart
Love will keep us whole
And when you're feeling down
You know the way to go

Allahu Ya Allahu Ya Allah
You know I feel in my soul
Allahu Ya Allahu Ya Allah
You know I feel in my soul
Ya Allah you're everywhere we go

Verse 3:
In your name we will pray
I will keep to my faith
Search inner peace to set me free
For my iman to raise

Allah we surender
I'm always looking out for the sign
To honor you and make you proud
Together we will shine

[Repeat Verse 2]

When your world is going down
You think it's over
And everyone around you builds you up
And knock you down

Broken heart and pain
I'm living my life this way
Don't know which way to take
It's like this every single day
And now it's time to change

And now it's time to change
Finally feel awake
Never gonna sit back and fade away
No more wasting my days
Wasting my days away

Allahu Ya Allahu Ya Allah
You know I feel in my soul
Allahu Ya Allahu Ya Allah
You know I feel in my soul
Ya Allah you're everywhere we go


Saturday, May 17, 2014

Sambungan Kisah Nabi Yusuf (Part 2)

Selepas suami Zulaikha menyuruh Nabi Yusuf melupakan apa yang terjadi, dan seterusnya meminta isterinya insaf dan bertaubat kerana kesalahannya menggoda Nabi Yusuf itu. 

Tetapi, Zulaikha seolah-olah tidak berpuas hati. Kisah tentangnya dan Nabi Yusuf tersebar  di seluruh kota itu. Perempuan-perempuan di Kota itu mengata macam-macam mengenainya.. 

mereka berkata: Isteri al-Aziz menggoda dan merayu pelayannya Yusuf untuk bersama-sama dengannya. Teruk dan hinalah perbuatan itu....

Zulaikha tidak mahu berdiam diri. Kemudian, dia merencakan sesuatu untuk membuktikan dia tidak bersalah. Dia menjemput kesemua perempuan-perempuan yang mengutuknya ke suatu majlis untuk membuktikan bahawa yang bersalah adalah Yusuf atas ketampanannya itu, bukan dirinya. 

Di dalam Majlis itu Zulaikha menyediakan pisau-pisau untuk setiap perempuan-perempuan itu memotong jamuan yang disediakan di atas meja. 

Zulaikha berkata kepada Yusuf: Keluarlah sekarang, (di waktu perempuan-perempuan itu sedang memotong buah-buahan) 

Sedang Nabi Yusuf berjalan perlahan keluar, Mereka melihat ketampanan dan kehebatan rupa paras Yusuf sehingga mereka tidak sedar terpotong/terlukakan tangan mereka sendiri. 

Perempuan-perempuan itu pun berkata: Maha sempurna Allah, ini bukan manusia ni... Ni Malaikat!!!

Zulaikha pun berkata: Hah, sekarang tengoklah sendiri kenapa aku boleh tergoda dengannya. Inilah sebab kamu semua mengutuk aku bukan? Memang benar aku menggodanya tetapi dia tidak mahu menerima ajakanku. Dia menolak kemahuanku, jadi, sekarang jika dia tidak mahu melayanku akan aku penjarakannya! 

Nabi Yusuf pun berkata: Ya Allah, jika beginilah situasinya di dalam istana ini, aku lebih rela masuk ke dalam penjara (itu menjadi kemahuanku buat masa sekarang ini). Jika bukan Engkaulah yang memeliharaku nescaya aku akan terjerat dengan ajakan mereka dan sudah tentu aku akan termasuk dalam golongan orang yang bodoh.

Kemudian, doa Yusuf dikabulkan Allah. Akhirnya Nabi Yusuf dipenjarakan!

bersambung...... 






Thursday, May 15, 2014

"5 JAM YANG KRITIKAL!"

(Oleh Mentor saya: Tuan Syaari Ab. Rahman)

Apa Kata Jika…

1. Doktor menghubungi anda, bahawa ibu kesayangan anda hanya ada 5 jam sahaja untuk hidup selepas terbabit dalam kemalangan, apakah yang anda akan lakukan ?
2. Anda sedang berada dalam kapal Titanic yang ada lagi 5 jam sebelum karam sepenuhnya ke dalam laut, apakah yang anda akan lakukan ?
3. Anda bermimpi didatangi Malaikat Maut, dia memberitahu anda bahawa 5 jam lagi dia akan kembali bertemu anda secara langsung, apakah anda lakukan sebelum dia kembali pada anda?

1 Hari Belum Tentu 24 Jam!

1. Benar, 1 hari mempunyai 24 jam. Namun, siapa anda menentukan bagaimana anda melihat angka “24” ini. 1 minit bagi masyarakat Jepun sangat bernilai, kerana bangsa ini sangat mementingkan masa meskipun 1 minit!
2. Mari kita “melihat semula” jam tangan kita. Jam kita memang mempunyai 12 digit, tetapi orang-orang sukses melihatnya ada 5 digit sahaja. 5 jam yang kritikal!
3. Anggap sahaja hari esok kita hanya ada 5 jam sahaja masa paling berkualiti untuk kita berbakti pada insan-insan yang paling penting dalam hidup kita. Kita sering memberikan alasan “saya tidak cukup masa”. Kita memang tidak cukup masa untuk melakukan semua perkara. Tetapi kita mempunyai masa yang mencukupi untuk melakukan perkara yang “paling penting” dalam hidup kita.

Berikan Saya Contoh!

1. Mari saya berikan anda contoh seorang mahasiswa yang mahu melakar “sejarah” hariannya yang luarbiasa dalam lingkungan “5 jam kritikal” berikut:
- 2 jam pertama = membeli majalah Gen Q dan menghabiskan bacaannya” (“sejarah” adalah apabila anda tidak pernah memiliki majalah ini!)
- 1 jam kedua = menghasilkan sebuah artikel di blog anda bertajuk “Aku Suka Akademi Syabab Gen Q” (“sejarah” adalah apabila anda tidak pernah ‘update’ blog anda dengan tema “kupasan majalah”!)
- 1 jam ketiga = menziarahi pensyarah anda untuk bertanya pandangan mengenai karier masa depan anda (“sejarah” adalah apabila inilah kali pertama anda mendatangi pensyarah!)
- 1 jam terakhir = berlari 5 kilometer mengelilingi universiti ! (“sejarah” adalah apabila anda tidak pernah melakukan riadhah seperti ini dalam kampus anda!)

Ambil Sehelai Kertas, Fokus!

1. Tuliskan apakah yang anda mahu lakukan dengan bersungguh pada “5 jam kritikal” esok hari.
2. Semasa berada dalam “5 jam kritikal” ini, jangan buat banyak kerja dalam satu masa. Jangan buat satu kerja sampai 50 % sahaja, kemudian bergerak kepada kerja lain sebagaimana yang telah dicatatkan. Buatlah satu persatu.
3. Percayalah, manusia akan mencipta sesuatu produk atau hasil kerja yang luarbiasa apabila dia dia fokus 100 % pada setiap agenda-agendanya dalam lingkungan “5 jam kritikal” itu.

Susun Keutamaan:
1. Tidak ada dua perkara yang berhimpun pada satu masa melainkan pastinya ada yang “lebih utama” dari yang kedua. Maka susun keutamaan ini dengan teliti dalam tempoh “5 jam kritikal” ini. Tenaga anda yang sedang kuat di waktu 2-3 jam pertama belum tentu sama dengan 2-3 jam terakhir dalam lingkaran “5 jam kritikal” tersebut.
2. Sebaiknya, susun 5 jam kritikal ini di waktu tengahari atau petang atau malam, kerana awal pagi adalah waktu anda menyibukkan diri dengan perkara-perkara ‘urgent’ seperti jadual rutin kehidupan dan perkara-perkara yang tertangguh dari hari semalam.
Berehatlah, Berikan Hadiah!

1. “5 jam kritikal” ini tidak bermaksud 5 jam tanpa henti. Anda boleh memecahkannya mengikut masa-masa yang biasanya anda lapang dari sebarang jadual rutin. Jadual rutin adalah jadual yang anda memang tidak boleh elakkan dan seperti ‘mustahil’ untuk melakar “sejarah” dalam jadual rutin ini. Ia seperti menghadiri kelas, makan minum, tidur, mengemas bilik, mesyuarat persatuan dan seumpama dengannya.
2. Apabila anda tidak berada dalam “5 jam kritikal” tersebut, santaikan diri anda dengan apa-apa yang tidak memberikan anda tekanan. Rileks dan berehatlah sebentar. Beri hadiah pada kejayaan anda menggempur 1 jam atau 2 jam pertama dari 5 jam tersebut.
Selamat mengamalkan kuasa “5 jam kritikal”!

“Jika anda masih hidup pada waktu pagi, jangan tunggu hingga ke petang. Jika anda masih hidup pada waktu petang, jangan tunggu hingga ke pagi. Gunakan masa sihatmu sebaiknya sebelum masa sakitmu datang. Guna masa hidupmu ini sebelum datang masa matimu” 
(Ibnu Umar r.a)

# Ayuh, melakar SEJARAH!



Wednesday, May 14, 2014

Hukuman Qazaf: Zina dan Liwat?

Salam sahabat setia blog saya. Hari ini saya nak ketengahkan isu Liwat dan Zina? Eh, maksud saya hukuman yang sepatutnya dikenakan kepada orang yang menuduh seseorang berzina atau meliwat.

Baru-baru ini saya post isu hudud, yang mana mungkin ada sebahagian boleh terima dan ada sebahagian taknak terima. Well, itu bukan urusan saya untuk kalian nak terima atau tidak. Nanti di akhirat jangan nak mempersoalkan bahawa, "oh Tuhan, tiada siapa yang nak ingatkan atau bagitau saya tentang hudud!" Zassss!!! Itu bukan alasan, kerana tiada alasan di hadapan Robb al-Jalil!

Baiklah, hari ini saya nak bentangkan isu Qazaf. Apa itu QAZAF?

Qazaf ialah, melemparkan tuduhan zina kepada orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunannya. 

Qazaf terbahagi kepada dua:

1) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman hudud, seperti seseorang menuduh seseorang yang baik lagi suci berzina tanpa mengemukakan EMPAT orang saksi lelaki yang ADIL. 

2) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman ta'zir, seperti menuduh seseorang yang lain kufur, mencuri, minum arak atau murtad dan sebagainya. termasuklah mencaci, memaki, dan lainnya yang boleh menjatuhkan maruah seseorang.

Apakah hukuman Qazaf itu?

-Sekiranya seseorang menuduh seseorang itu berzina tanpa membawa EMPAT orang saksi yang ADIL, hukumnya adalah HARAM dan termasuk dalam dosa besar dan wajib dikenakan HUKUMAN HAD QAZAF (SEBAT) sebanyak 80 kali sebatan dan penyaksiannya tidak boleh diterima selama-lamanya.

DAlil?

Dalilnya ialah...

Rujuk surah an-Nur ayat 4. (Cari sendiri dalil, rajin-rajinkan tangan bukak tafsir dan terjemahan al-Quran) :)

So, apa kaitan dengan LIWAT?

Sabar.... Baca lagi selanjutnya...

- Seseorang yang menuduh seseorang yang lain melakukan LIWAT tanpa sesuatu bukti yang boleh menyokong tuduhannya samalah hukumannya seperti menuduh seseorang melakukan ZINA. Jika tidak sabit kesalahan orang yang dituduh itu mengikut bukti-bukti yang disebutkan di atas iaitu mendatangkan 4 orang saksi yang adil dan ikrar si pelaku sendiri, maka orang yang MENUDUDH itu wajib dikenakan hukuman had QAZAF sebagaimana yang dikenakan ke atas orang yang menuduh seseorang berzina. 

Sumber: Kitab Qanun Jinayat Syar'iyyah. 

Kesimpulan, 

Berhati-hatilah dari menuduh dua perkara, iaitu menuduh orang berzina dan meliwat. kerana dua tuduhan ini boleh dikenakan hukum QAZAF.

Di sini saya selitkan sebuah kisah luar biasa untuk renungan bersama.....

Sejarah Imam Malik: Tangan Si Pemandi Mayat Melekat Di Tubuh Si Mati...
Pada zaman Imam Malik, terdapat seorang wanita yang buruk akhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki (pelacur). Tiba pada hari kematiannya, ketika mayatnya dimandikan oleh seorang wanita yang kerjanya memandikan mayat, tiba-tiba tangan si pemandi mayat itu terlekat pada batang tubuh jenazah wanita itu.

Semua penduduk dan ulama' gempar akan hal itu.Mana tidaknya, tangan si pemandi mayat terlekat sehingga semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita terbabit.

Terdapat berbagai cadangan dan pandangan untuk menyelesaikan masalah itu. Akhirnya ada 2 pandangan yang dirasakan sesuai tetapi berat untuk dijalankan. Pertama, memotong tangan wanita pemandi mayat dan yang kedua pula tanam/kebumikan kedua-duanya iaitu pemandi mayat dan jenazah itu sekali gus.

Oleh kerana kedua-dua cadangan tersebut masih lagi kurang sesuai, salah seorang dari mereka mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada Imam Malik.

Imam Malik bukan calang-calang orang yang memberi fatwa.
Pernah ada satu ketika, Imam Malik mendapat 40 pertanyaan, tetapi yang dijawabnya hanyalah 5. Ini menunujukkan akan berhati-hatinya dan betapa sensitifnya beliau dalam isu agama.

Apabila Imam Malik sampai dan melihat apa yang berlaku, Imam Malik bertanya kepada wanita pemandi mayat itu "apakah kamu lakukan atau berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya" ? Perempuan memandikan mayat tersebut bersungguh-sungguh menjawab bahawa dirinya tidak berbuat atau tidak berkata apa-apa pun ketika menguruskan jenazah.

Selepas diasak dengan berbagai pertanyaan dan takut tangannya akan dipotong atau ditanam sekali dengan mayat, akhirnya wanita pemandi mayat itu berkata bahawa dia ada berkata: "Berapa kalilah tubuh ini telah melakukan zina sambil menampar-menampar dan memukul-mukul berkali pada batang tubuh si mati".

Imam Malik berkata "kamu telah menjatuhkan Qazaf (tuduhan zina) pada wanita tersebut, sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Dalam situasi begini, di mana kamu nak cari saksi ? Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana membuat pertuduhan zina tanpa mendatangkan 4 saksi.
Semasa wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman, bila tiba sebatan yang ke 80, maka dengan kuasa Allah swt, terlepaslah tangannya dari mayat tersebut...

# "jaga lidah jangan sembarangan fitnah atau sangka buruk kuasa Allah Taala mengatasi segala2nya Allah jangan timpakan aku ujian yang berat yang tak mampu aku pikul ya Allah..."
# Jika kamu kenal dan tahu siapa yang bekerja sebagai pelacur pun, jika kamu tidak pernah melihat perbuatan zinanya, maka kamu dilarang menuduhnya berzina...
*Di sini, saya menyeru kepada diri saya sendiri dan saudara-saudari sekelian supaya kisah Imam Malik dan pemandi mayat ini dijadikan sebagai tauladan dan iktibar

Allahu a'lam... 


KHAZINATUL ASRAR~

copy this to your blog
Photobucket

Semoga bermanfaat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berbicara bersama...~