Perumpamaan: Pengurusan kewangan

Yaakub ingin menguji tahap pengurusan kewangan dua orang anaknya. Suatu hari Yaakub berkumpul bersama dua orang anaknya, Ahmad dan Ali. Yaakub memberikan wang sebanyak rm100 kepada Ali dan Ahmad.. Yaakub berpesan agar mrk menggunakan wang itu mengikut kehendak mrk sepemergiannya nanti.

Setelah Yaakub berangkat bermusafir, Ali dengan bersemangat keluar menggunakan wang yg dibrikan ayahnya itu dgn membeli rokok dunhill berkotak2. Kemudian dia keluar meraikan keseronokannya bersama kawan2nya membeli kfc. Duitnya habis tidak sampai satu hari ayahnya pergi.

Ahmad pula terus membeli lauk ikan Tenggiri utk dia masak sendiri selama 3 hari. Ahmad masak dan makan di rumah tanpa Ali. Bakinya masih ada banyak lagi. Ahmad sempat sedekah duitnya di Masjid lagi. Dan berkat sedekah itu, ahli masjid beri makanan percuma kepada Ahmad.

Selama 5 hari pemergian ayah mereka yakni Yaakub pun pulang ke rumah. Yaakub bertanya perihal pengurusan wang yang diberikan tempoh hari. ternyata wang Ali sudah kering dan baki wang Ahmad masih ada lebih kurang Rm60 lagi. Yaakub meyakini Ahmad dan memberikan keterangan kepda mrk berdua.

# Moral of the story, pengurusan ekonomi negara dan kewangan rumahtangga boleh diuruskan dgn baik oleh mereka yg bertanggungjawab dan amanah. Senyum.

-KA- 

Post a Comment

0 Comments