Cerpen: Demi Allah, Aku Lemah!

Semalam Aku mengambil kesempatan memuntahkan soalan yang bersarang dalam minda.Aku bertanya kepada kakak naqibah tentang masalah yg aku lalui.

aku mulakan soalan. "Kak, saya nk tanya. Hmm... macam mana rasa diri kita bertaqwa? Sebab sejujurnya saya tak pernah rasa kemanisan bertaqwa."

Kak Hidayah tersenyum. "Susah soalan kamu. Tapi takpe akak cuba jawab. Sebenarnya taqwa ni kita tak sedar yg kita ni orang bertaqwa. contohnya macam para wali. mereka takkan gelarkan diri mereka wali. Tapi orang lain yg tahu dia wali, maka orang akan sebut2 dia wali. Tapi taqwa ni lebih mendalam.

Aku hairan. "Maksud akak? "

"Maksudnya taqwa itu berdasarkan Rasulullah saw bersabda, taqwa itu duduk di sini yakni hati."

"Tapi kak, macam mana kita nk tahu hati kita? Saya betul2 buntu. Kadang2 sya tertekan." Aku dah mula sebak.

"Maksudnya di sini. Bila kita benar2 bertaqwa kita akan rasa takut untuk buat dosa walaupun kita duduk berseorangan. kita yakin Allah Melihat kita. Kita yakin Allah akan tunjuk dosa kita di akhirat nanti. dan kita juga akan jauhi sgala larangan Allah dan taat perintah-Nya." Kak Hidayah senyum lagi. terserlah lesung pipit di pipinya.

"Hmm.. Tapi kak, saya banyak dosa......." aku kembali tunduk.

"Semua orang berdosa. Mana ada orang takde dosa. Tapi sebaik2 anak adam yg berdosa ialah mreka yang segera bertaubat dan menyesali akan dosanya serta berazam tidak buat lagi."

Sesi halaqah kali ini sedikit beri ketenangan kepadaku untuk berubah. Dosa dan maksiat ini memang meresahkan hati dan menjadikan hati tidak tenang. Kisah silam dulu aku berdoa moga Allah saja yg tahu dan moga Allah jaga aibku walaupun di akhirat nanti. Amin.

Allahumma innaka 'afuwwun kareem, tuhibbul 'afwa fa'fu 'anni.

#kisah benar diolah oleh penulis.
by Delisha Haseena.  

Post a Comment

0 Comments