Kisah aku dan Ustaz

Dulu dah lama bersarang soalan2 berputar dlm minda nak tanya ustaz. Hari itu aku berpeluang bertanya pada ustaz aku yang mengajar aku subjek Takhrij Hadith. Aku masuk ke office nya setelah dijemput.

Aku menggunakan peluang ini untuk bertanyakan soalan, "ustaz, saya nak tanya. biasa saya dengar nama2 ulama' semuanya dari kalangan lelaki. Ada ke ulama' dari kalangan perempuan?"

Ustaz aku senyum dan bersuara, "ada, Antaranya Sayyidatina Aisyah r.anh, Safiyyah......"

dan ada lagi nama2 sahabat dan ulama' mu'asirin yg ustaz sebut, tak ingat nama.

# Alhamdulillah, aku mula sedar, dan aku menjadikan Sayyidatina Aisyah sebagai ikon untuk aku mencontohi ilmunya. Walaupun mustahil, lebih baik cuba dari tidak.

:) Semoga sama2 kita mengamalkan ilmu yg ada. inshaAllah.

Ramai yang pandang peranan wanita sebelah mata. Sedangkan mereka tidak tahu betapa hebatnya wanita zaman dahulu dan wanita zaman ini juga mampu mencontohi wanita dan srikandi zaMan Rasulillahi sallallahu 'alaihi wasallam.

Post a Comment

0 Comments