CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

mencari sinar~

Photobucket

aku dan sesuatu~

aku dan sesuatu~
something unexpected alwayz appears in our life,..is this fate or only a coincidence.....Allah knows everything.....

*i'm not a writer, i'm a mere volunteer missionary n storyteller*

"Inna Fatahnaa Laka FathanMubinaa"

Menarik di dalam~

Monday, March 26, 2012

Kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha


Kehidupan Nabi Yusuf sangat dibenci oleh adik-beradiknya kerana Yusuf sangat disayangi oleh ayahnya iaitu Nabi Ya’qub a.s.... Suatu hari mereka telah membuat satu rancangan untuk membunuh Nabi Yusuf.
Telah ramai antara mereka di situ selalu berkata: Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu tempat yang jauh, supaya perhatian dan kasih sayang bapa kamu tertumpu kepada kamu semata-mata, dan supaya kamu sesudah itu menjadi orang-orang yang baik dan berguna.
Adik beradik nabi Yusuf pun tertarik dan berkata kepada yang lain: Janganlah kamu membunuh Yusuf, tetapi buanglah dia ke dalam perigi, supaya dia dipungut oleh sebahagian dari orang-orang musafir yang lalu di situ, kalaulah kamu tetap hendak menjalankan rancangan kamu itu.
Mereka pun menggunakan tipu daya atau helah untuk membawa Yusuf keluar berjalan. Dalam perjalanan mereka telah menolak Nabi Yusuf ke dalam perigi. Nabi Yusuf meminta tolong tetapi tidak diendahkan. Apabila pulang ke rumah, adik beradik Nabi Yusuf berpura-pura tak tahu tentang Nabi yusuf. Tiba2 ayahnya (Nabi Ya’qub) berkata:
Nabi Ya’qub: Mana yusuf?
Adik beradik Nabi Yusuf: Wahai ayah kami! Sesungguhnya kami telah pergi berlumba-lumba berburu dan kami telah tinggalkan Yusuf menjaga barang-barang kami, lalu dia dimakan oleh serigala, dan sudah tentu ayah tidak akan percaya kepada kata-kata kami ini, sekalipun kami adalah orang-orang yang benar.
Mereka menunjukkan baju Yusuf dengan darah palsu.
Nabi Ya’qub: tidak! Ini semua tidak benar dan hanya kata2 kosong! Jika ia benar2 terjadi, aku akan bersabar dan memohon pertolongan daripada Allah.
Suatu hari Nabi Yusuf telah dijual, baginda telah dibawa sehingga ke Mesir. Yusuf terpaksa menjadi hamba kepada seorang raja dan raja tersebut mempunyai isteri yang muda dan cantik, itulah dia Zulaikha. Zulaikha tertarik dengan Yusuf sebab Yusuf seorang yang handsome, lalu dia mengambilnya sebgai anak angkat. Pada suatu hari...... Zulaikha menggunakan helah untuk memikat Yusuf, lalu dibawanya Yusuf ke tempat yang sunyi, iaitu di sebuah bilik....
Zulaikha: Kamu sungguh tampan. Sudikah kamu bersama-sama denganku? Aku bersedia melayanimu...
Yusuf: Astaghfirullahal ‘Azim... Sesungguhnya ini merupakan musibah bagiku. Jika aku dipenjarakan sekalipun, lebih aku sukai daripada aku bermaksiat kepada-Mu, ya Allah.... Aku berlindung kepada Allah dari perbuatan yang keji, sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya, sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya!
Nabi Yusuf kemudian berlari ke arah pintu untuk menyelamatkan diri. Zulaikha mengejarnya dari belakang dan menarik baju yusuf dan terkoyaklah baju Yusuf dari belakang. Tiba2 pintu bilik dibuka, dan terkantoi oleh suami zulaikha.
Zulaikha: Tengok! Dia mahu mencabuliku! Adalah lebih bagus jika dia dpenjarakan atau diseksa....
Yusuf: Sesungguhnya dia yang menggodaku. Aku ternyata tidak bersalah.
Suaminya tercengang mendengarnya, dan seorang dari keluarga perempuan itu (yang ada bersama-sama) tampil memberi pendapatnya dengan berkata: “Jika baju Yusuf koyak dari depan maka benarlah tuduhan Zulaikha, tetapi jika baju Yusuf koyak di belakang maka Yusuf seorang yang benar dan Zulaikah adalah pembohong.
Setelah suaminya melihat baju Yusuf koyak dari belakang, dia pun berkata: “Sesungguhnya ini adalah dari tipu daya kamu orang-orang perempuan, sesungguhnya tipu daya kamu amatlah besar pengaruhnya.
Dia pun menyuruh isterinya meminta ampun dan mengarahkan Yusuf supaya melupakan hal itu, untuk menjaga aibnya dan isterinya.
Bersambung.........


3 comments :

sEindAh mAwAr bErdUri said...

mana sambungannya ila? dah lama kot i mencari2 kisah ni.....

Delisha Haseena said...

ohh, yeke dila.. sori lupa dah i dgn post2 ni.. hehe, kalau ada yg berminat mmg akan disambung inshaAllah... blh la ana buat lepas dah settle semua urusan ana sebelum revision period ni.. ana akan post hari jumaat/sabtu.. inshaAllah ^^

sEindAh mAwAr bErdUri said...

yeaahh..tq..dh baca dh yang 2nd punye..sambung ye nt.. =)

KHAZINATUL ASRAR~

copy this to your blog
Photobucket

Semoga bermanfaat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berbicara bersama...~