CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

mencari sinar~

Photobucket

aku dan sesuatu~

aku dan sesuatu~
something unexpected alwayz appears in our life,..is this fate or only a coincidence.....Allah knows everything.....

*i'm not a writer, i'm a mere volunteer missionary n storyteller*

"Inna Fatahnaa Laka FathanMubinaa"

Menarik di dalam~

Tuesday, July 19, 2011

Nasihat dan pengakuan LELAKI buat WANITA!!



Apa kata mereka???

Situasi 1: PERCAYA ATAU TIDAK?!

Entah berapa puluh kali saya mahu katakan pada wanita. Jangan terlalu percayakan lelaki, terutamanya dalam Facebook ini. Banyak lelaki yang berlagak bagus, baik, ustaz dll tetapi hakikatnya mencari perempuan untuk memuaskan nafsunya. Guna topeng agama untuk kepentingan diri. HATI-HATI!

-Ini kata seorang lelaki bukan perempuan-

situasi 2: Kecantikan wanita sekadar cantik semata

Mekap ini sebenarnya memang menipu mata. Kepada lelaki, kalau mahu cari calon, jangan cari yang jenis bermekap-mekap. Sebab cantiknya tidak asli lagi. Tak percaya, lihat wajahnya saat baru bangun tidur....

Situasi 3: FAKTA!

Mangsa Facebook; seorang lelaki didakwa telah memperdaya 10 gadis sehingga ada yang dijadikan tempat memuaskan nafsu. Jadi, berhati-hatilah wahai gadis yang sayang diri. Hati-hati dengan ayat cinta lelaki terutamanya dalam FB!

Situasi 4: GAMBAR!

Sebenarnya nak jadi wanita solehah, tak perlu pun letak gambar besar-besar serta posing kamera dekat muka -sampai urat merah mata pun nampak-, dengan mata bermaskara hitam, berpurdah dll.
Hal yang kedua pulak, jangan suka-suka hati bagi gambar kita pada jantan-jantan/lelaki-lelaki yang kita tak kenal lagi hati budinya...Jangan suka-suka hati bagi gambar kita pada lelaki bukan mahram...Tambah-tambah lelaki tu tak pernah langsung luahkan untuk menjadikan kita isterinya...Ini boleh menjatuhkan maruah kepada kita sebagai muslimah....Ingat!

Situasi 5: Lelaki dan perempuan

Bila ditanya pada gadis yang berfoya-foya, "Bila mahu berubah? Bila mahu bertudung?" Jawabnya, "Ala, rileksla belum sampai seru lagi." Tanya kepada lelaki bermasalah, "Nanti tua gua insafla, muda mau enjoy dulu beb." Seru? Tua? Mahu tunggu seruan malaikat Izrail dulukah? Hakikatnya, mati tak mengenal tua atau muda.

Situasi 6: Wanita 'second hand'

'Bunga' kalau asyik disentuh orang, akhirnya akan layu juga. Janganlah biarkan tangan-tangan itu menyentuh sehingga ia layu sebelum masanya....


p/s: Jadi, beringatlah wahai kaum hawa....Kita ni kena jaga diri....Jangan rasa bangga sangat dengan kecantikan yang dimiliki....Itu semua pinjaman semata! Kalau Allah nak tarik balik bila-bila masa boleh jadi hodoh muka kita! Ingat, cantikkan diri kita dengan haruman akhlak, berbedakkan ilmu, berdandan dengan wudhuk dan tawadhuk....Itulah wanita muslimah solehah wa mujahidah! Tegaskan diri kalian! Jangan nampakkan diri anda lemah,manja menggedik di hadapan lelaki....Tolong ubah diri jadi seperti srikandi-srikandi Islam!!!!

Pesanan untuk diriku dan dirimu yang bergelar wanita.....



3 comments :

syznthewritter said...

As Salam,
I really like this article...ramai yang bercinta pada mula nya menggunakan asas dan alasan agama.Konon nya bercinta berlandaskan islam...ta-pi lama-lama hanyut entah kemana..yang haram dihalalkan dgn alasan 'ramai yang buat'.Perempuan skrg memang tak ada 'malu'.Sedangkan malu itu lah pakaian bg seorang wanita islam.Sebab itulah perempuan perlu menjadi sprti 'pokok semalu'.Bila ingin disentuh,ia akan kuncupkan diri untuk protect,bila ada yg ingin mencabut,pasti akan rasa sakit terkena duri nya...
Maaf kalau komen ni terlalu pnjang..i really2 excited to discuss bout this topic..dan tegas dlm mempertahankan maruah dan hak-hak wanita. (^_6)/

Delisha Haseena said...

wssalam...
yes! i like ur comment...thnx ukhty...mmg benar apa yg enti kata...inilah hakikat dan reality kehidupan kita skg....khidupan perempuan2 kini....sgt susah utk mnunjukkan rasa malu...malah,buang jauh2 pakaian smulia itu....sbb itu ana tekankan topic wanita dlm entry ana....=)shukron ukhtyy...

A'miroh Juhari said...

nice advice.

KHAZINATUL ASRAR~

copy this to your blog
Photobucket

Semoga bermanfaat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berbicara bersama...~