CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

mencari sinar~

Photobucket

aku dan sesuatu~

aku dan sesuatu~
something unexpected alwayz appears in our life,..is this fate or only a coincidence.....Allah knows everything.....

*i'm not a writer, i'm a mere volunteer missionary n storyteller*

"Inna Fatahnaa Laka FathanMubinaa"

Menarik di dalam~

Monday, January 31, 2011

~Layak ke kita nak sombong?!


Sebelum memulakan bicara,...ingin aku berkongsi sedikit kata-kata dari ibuku yg tidaklah berpendidikan tinggi,..ibuku tidak ada phD,..tidak pula memegang ijazah apatah lagi masters,...tp,..ibuku hanya ada segulung sijil SPM sahaja....tetapi,fikirannya,ilmunya,dan cara dia bercakap ibarat orang yg mmpunyai phD,mungkin kerana telah lama bersama abahku yg bijak dan banyak pengetahuan itu....


ibuku pernah berkata:-

" Guru, cikgu, pendidik, pensyarah yg berjaya dan yg betul2 cemerlang ialah mereka yg mampu dan berjaya mendidik anak muridnya (studentnya) sehingga berjaya dgn cemerlang..."


Jadi, mesti kita tertanya2 adakah anak murid yg gagal itu disebabkan pendidiknya/ cikgunya/ pensyarahnya tidak berjaya mendidiknya dgn sebaiknya?



Jawapannya ialah ya!


Kita sebagai murobbi wajib menjalankan amanah utk mendidik anak didik kita sehingga mereka berjaya.....kalau mereka gagal kitalah yg harus dipersalahkan!


Tugas sebagai murobbi bukan hanya dgn mendidik,...malah, haruslah memberikan motivation kpd student nya supaya dapat menaikkan semangat mereka...bukannya mendownkan student kita! Inikah murobbi yang baik??!


Utk pengetahuan kalian,..kenapa tiba2 post kali ini agak sensitif,... ini kerana luahan hatiku utk share pengalaman yg pahit yg aku lalui di UIA baru2 ini....

Ya! Pensyarah di UIA hebat2....x dinafikan....semua ada pangkat,..semua ada ilmu tinggi2...hebat....mmg hebat...semua ada kelulusan....ya...bagus...sbb tu blh jd lecturer di UIA...

pangkat doktor....tp, apa yg membuatkan aku tidak respect pd sesetengah lecturer kt snie ialah akhlak mereka....dan cara mereka mendidik student mereka...x semua lecturer tp ada lah 1 dlm 100 yg berperangai seperti itu....


Kenapa ckp cmtu??


Baru2 nie,...pengalaman aku ialah ketika berjumpa dgn seorg lecturer ni...

dia seorang yg straight dari segi pemarkahan,...aku berjumpa dgnnya supaya dia consider dari segi pemarkahan...bukan utk aku seorang,tp aku jumpa kerana kesian trhadap diri dan juga kawan2 yg lain....bukan utk diri sendiri....

tp,..nak dijadikan cerita,...perlu ke dia menghina cara kami menjawab soalan...bukan itu sahaja...dia malahan mendownkan kami...tidak langsung memberikan kata2 semangat dan motivation pd kami...hal ini, menjatuhkan maruah kami langsung menyebabkan kami seolah2 xdr semangat utk meneruskan pembelajaran! Ini ke seorang pendidik yg BAIK! yg cemerlang!

anda blh fikir sndiri......


Mak aku yg hanya ada SPM tu pon lebih bagus dlm mendidik anak2...

x pernah mengeluarkan kata2 yg mendownkan anak2....semua positif....inilah ibu yang berjaya.....


Layak ke kita nak sombong?!

masuk pada topik asal....

sebelum tu nak kongsi sket kata2 nie...

JAWATAN tidak dilihat sebagai suatu anugerah sebaliknya ianya dilihat sebagai suatu AMANAH~ Umar Ibn Aziz sering berdoa; "Ya Allah, jauhkanlah jawatan khalifah daripadaku seperti dijauhkan timur dari barat"


kenapa dgn jawatan ramai jd sombong,bongkak dan takabbur.....??

ini kerana diorang rasa diri diorang lah paling hebat di dunia ni?

Am I right?

sedangkan kita kena ingat....ada lg yg lebih hebat dari kita....

siapa ek??

Jawapannya ialah ALLAH s.w.t....................


ini di antara luahan aku di facebook selepas kejadian....


~Kenapa kita nak brlagak,sombong dan bongkak bila berjaya??! Tak trfikir ke sgala ilmu yg kita dpt hanyalah setitis air di lautan,..sangat2 sdikit,..blh lg nak perlekehkan sesama manusia,...sedarlah diri pangkat Doktor yg kita dpt tu hnye smntara,..bg aku,org yg mampu mnafsirkan ayat الم tu sj yg blh brlgk,itupun masih x layak lg nk bangga dn brlagak!!~


*Alif laam Mim dlm al-Quran masih tiada siapa yg tahu mksud sbnrnye...tu mnandakan kita masih x mampu utk mngetahui ayat trsirat itu,..hanya Allah sj yg tahu,...jd layakkah kita nk sombong,...Allah lebih layak....ingatlah,...!


Akhir kalam....ingatlah kita sebagai manusia....kita ni hina sangat...sangat2 hina di sisi Allah....

sedangkan Umar al-Khattab yg dijamin syurga tu pon muhasabah dirinya tiap2 mlm sebelum tidur...beliau pon takut klu2 beliaulah yg Rasulullah maksudkan ada di kalangan mereka yg x tergolong masuk ke dlm syurga...

"Aku hanya seorang Umar,kemuliaan ku kerana Islam,...semua ke syurga kecuali dia...ku bimbangi dialah diriku..."


Lihat diri kita dalam2....layakkah kita utk bercakap besar...

perbaiki diri kita...jangan menghina orang lain...jangan pandang rendah pd orang yg lebih bawah dr kita.....sedarlah wahai manusia...kita dijadikan dari setitis air mani! Tidak layak utk bercakap besar...

Yang baik dtg daripada Allah...yg buruk semuanya dari diri sy yg hina...

Aqulu Qauli haza wa astaghfirullahal 'azimi walakum...wa lisaa inilmuslimina walmuslimat,wal mukminina wal mukminat..fastaghfiru...Astaghfirullahal 'azim...Astaghfirullahal 'azim...innallaha ghafururrahim....wassalamu'alaikum wbt~


*Pesanan yg terakhir,...utk para pendidik..lecturer terutama sekali...tengoklah cerita 3 IDIOTS banyak2 kali...ambil pengajaran dlm cerita tu...banyak mengajar kita cara utk mnjadi pendidik yang TERBAIK!




9 comments :

arifputera said...

Kurik itu kundi,
merah itu saga,
baik itu budi,
cantik itu bahasa.

agree..!! kita memang tidak layak itu menyombong diri kerana siapalah kita dihadapan Allah S.W.T, but sometimes we forget something, don't judge a book by its cover only.

zahir itu tidak semestinya benar! bnyk kali dh sya alami perkara sebegini tpi ternyata kdg2 kritikan itulah yg membina peribadi diri brbnding motivation...

berpegang pada prinsip bahawa "everything happen have a good reason(hikmah)" bersangka baiklah kpd Allah.

peringatan ntuk diri yg hina ini.

Delisha Haseena said...

Assalamu'alaikum..
thnx 4 ur comment...
mgkin byk pndpt ttg ni...
tp,adkah Rasulullah prnh mnghina org?
ada x RAsulullah s.a.w prnh mnjatuhkan maruah ssorg dn melemahkan tentera2 / sahabat2 baginda?
tidak...malah,..Rasulullah s.a.w ktika perang badar x silap sy,..tentera2nya trmasuk para sahabat lemah semangat...bagaimana Rasulullah membakar semangat tentera2nya dan shbt2na ktika itu shinggakn tentera2 dan shbt2nya kembali semangat,..krn tlh dibakar semangat oleh baginda sndri...kemudia mereka brperang shingga kemenangan berpihak kpd muslimeen...
mngkin situasi sy brbeza...
but,..thnx 4 sharing ur opinion...

Brilliant Marjan said...

salam...

good entri! sy setuju..peringatan utk diri sy..

~pernah diri ini dikatakan 'bodoh' oleh seorang ustaz ketika sekolah dulu..padahal sy bukan pelajar b'mslh cuma kurang pandai dlm beberapa subjek.jatuh air muka apbila ditegur secara tiba2 dihadapan kawan yg pandai..kwn tu pun t'kejut..smpi skrg sy xboleh lupa dgn kata2 tu..air muka beliau yg sengaja..

sy bangkit! nk je tayang kt ustaz tu sy lh satu2nya pelajar dia yg smbg MBA dan akn smbg PhD..amin..bukan utk riak tp sy nk buktikn sy bukan seperti yg diucapknnya...

*sedih pula bila ingt balik..

arif putera 94 said...

Rasulullah mmg mmpunyai akhlak yg terpuji tpi kerana itu kita lupa satu perkara... kita tidak mampu mgharap manusia dan dunia ini baik terhdp kita jdi kita sentiasa. Oleh itu yg pnting pd zaman kucar kacir ini motivation perlu dtg dri diri sendiri...

mgkin kita boleh meluahkan rase tidak puas hati... tpi hakikatnya perkara itu tidak akan berubah, sebaliknya kita yg perlu mengubah diri kita sendiri... (:

moga2 Allah memandu jln hidup kita

Delisha Haseena said...

Brilliant marjan,..thnx 4 ur comment...ziarah lg next time...:)

kpd saudara arif putera,..
ada betulnya apa yg saudara ckp...
tp brbalik kpd apa yg ingin sy sampaikan dlm entri ini,...ialah layak ke kita nak sombong?
saudara fhmkn apa yg sbnrnya yg sy nk smpaikan pd entri kali ni?
sbgai murobbi kita x blh mngeluarka kata2 negatif pd anak didik kita,..itu mnjadi doa...sama jgk mcm ibu bapa...x bleh ckp kt anak2 prkara2 negatif..mksd negatif di sni mcm marjan ckp tu la...ckp bodoh kt student...ckp bangang dan sbagainya...kita sbagai murobbi kena tunjukkn yg positif kpd anak2 didik kita,...am I right?
lg 1,..spatutnya kita kena contohi Rasulullah...mmg btul kita kena ubah diri kita,..sy post entri nie adkh brmakna sy x nk ubah diri sy?
saudara slh fhm trhdp diri sy...
Allah swt pon ada menegur ksilapan yg dibuat oleh para anbiya scara direct dlm Quran..klu x ditegur,adkh mereka akn tahu? :)
itu slh 1 sbb entri ini dipublish...
wlupepon,harap maaf kpd sesiapa yg kurg stuju dgn cara sy,...dan terima ksih jg kpd semua krn sudi mmbaca dn mmbrikn respon anda di snie...sy amat2 hargai...AMAN dengan IMAN~

arif putera 94 said...

Mungkin mmg sya salah faham kerana dgn ayat anti ini...

"Utk pengetahuan kalian,..kenapa tiba2 post kali ini agak sensitif,... ini kerana luahan hatiku utk share pengalaman yg pahit yg aku lalui di UIA baru2 ini...."

sya tahu apa yg anti cuba smpikan cuma sya kurg pasti adakah ia dri segi peringatan, teguran atau luahan yg emosional... kalu anti emosional sya takut ada perasaan benci anti trhdp pnsyarah anti...sbb tu sya cuba comment dgn cara sebegitu.

sya minta maaf kalu terasa dgn salah faham yg sya bawa dlm comment itu...

Delisha Haseena said...

hmm...mmg ini luahan ana jgk...
n at the same time utk pringtn kpd murobbi2 yg lain spye x wt bnda yg sama...
tp mmg siyes..ana trus trg,ana sdih sgt dgn kejadian yg brlaku pd ana ttu...klu enta nk tau,..ana sntiasa tringt kata2nya...kdg2 time solat ana jd x kusyuk bila tringt kata2 beliau...ana xnk mmbncinya...ana redha dgn ktentuan Ilahi,tp ana sedih dn trkilan sbb kata2 yg mmbuatkn ana sedih dn x semangat...down trus ana time tu...yg mnjd ana malu lg,cz insiden trsbt brlaku di hdpn ex stdnt dia...lg ana frust...smpi ana trpksa ckp kt lecturer tu..."ustzh,dh la,...malu sy..."
enta bygkn...ana kuar dr bilik dia dlm keadaan yg amat sedih dn frust...ana xtau cmne lg nk xplain...wlupepon thnx ingtkn ana...ana insan yg lemah dn hina di sisiNya...wallahu a'lam~

arif putera 94 said...

sya kasihan kt anti, musibah dan dugaan itu satu peringatan drpd-Nya bahawa diri ini sgt lemah tnpa pertolongan-Nya... jdi serahkanlah jiwa dan raga anti kpd Allah ntuk menguruskan kehidupan anti.

zikir bnyk2 anti, apabila kita memikirkan nikmat Allah yg infini ini barulah kita terasa betapa bnyk nikmat yg telah kita kufuri dan tidak hargai... sdgkan musibah yg menimpa sekecil kuman kita marah dan sedih. Tidak malukah kita?

saya doakan anti tabah mghadapinya...

Delisha Haseena said...

ana x marah dgn ujian yg mnimpa ana...cuma sedih...dan sdih itu x salahkan?
byk sgt ujian yg ana hadapi bila msuk uia gombak ni...kdg2 smpai rasa nk kuar uia...nk ambik maktab je...tp tu lah,..bila fkir balik,..ujian yg Rasulullah hadapi lg hebat...hmm...thnx sharing2 dgn ana...ziarah2 lah entri2 ana yg lain..shukron...

~innallaha ma'ana~

*yg baik dijadikan teladan,yg buruk djdikan sempadan~

KHAZINATUL ASRAR~

copy this to your blog
Photobucket

Semoga bermanfaat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berbicara bersama...~