Apalah Daya Hati~ (Part 1)



Jam menunjukkan hampir pukul 11 malam, sambil mendengar radio frekuensi 101.5,THR dan si samping melayan lagu 'Dil kya kare' di corong radio ini, mataku masih lagi menatap di skrin handphone nokia berwarna hitam, menunggu panggilan dan mesej dari Faris.
'Mana la si Faris ni, janji nak call...Hm..' Bisik hatiku teringat dengan niat Faris pagi tadi..
" Hmm...Nanti Is call Iman ye, malam ni after isyak, Is nak cakap sesuatu..." Serius suara Faris memberitahuku..
"Okay,..tapi kenapa xnak cakap sekarang aje..." Aku bercakap dengan penuh tidak sabar..
"Em..Is sibuk sekarang,..malam nanti ada usroh...lagipun ada assignment yang nak kena hantar kejap lagi, jadi Is nak siapkan dlu...malam ni ye Is mesej...ok.." Pujuk Faris...
"Hmm..ok,...Assalamu'alaikum..."
Di samping menunggu panggilan daripada Faris, mataku mula layu...
'Ah, mengantuklah pulak...' Detik hatiku, dalam sedang mnunggu...mataku mula terpejam dan terus dibuai mimpi.....

***
Selepas menunaikan solat subuh, aku meneruskan rutin harianku dgn membaca surah Al-Waqi'ah, dgn harapan agar rezekiku bertambah luas, di samping amalan harianku utk istiqomah dalam melakukan ibadah....setelah selesai, terdengar handphoneku berbunyi, ternyata ada mesej yg masuk.....segera aku membuka security code dan terus membaca isinya..'Oh,mesej dari faris,...' Detik hatiku...
"Maaf Is bz sangat smlm...xsmpat nak mesej..."

Dengan hati yg agak terpujuk aku menjawab....

takpe...tapi perkara apa yg Is nak bagitau semalam..?

" Is nak bgatu, Is nak stop kn hubungan kita....sbb Is banyak benda yg perlu Is fokuskan...harap Iman faham...."

Perasaanku ketika ini amat sukar utk digambarkan,...sedih hanya Allah saja yang tahu...selama ini dia lah byk beri aku motivasi dan semangat....dia nak tinggalkan aku...ya Allah...ye...aku tahu dia seorang pendakwah yang bakal menjadi ustaz....kena jaga hati dan iman...tapi....inikah caranya.....

***



'The most important things that give one's life a meaning are TAQWA (piety) and sincerity. Taqwa is to curb one's fleshly desires and to strengthen the spiritual potential through prayers to God and doing good deeds for humanity.....'

'Haila....pening aku syarahan nie...nak kena jelaskan tentang ikhlas & taqwa...hmm..walau pening macam mana sekalipun,aku tetap kena buat jugak syarahan ni untuk present nanti...Arghh...15 markah tuu.....'

"Dah2lah tu Iman...bawak2lah berehat,..jom la turun makan kat kafe, aku laparla...." Sampuk
Rasyidah dari belakang.

"Kau ni...asyik lapar je..baru hari ni nak ajak aku makan,before this asyik keluar dengan mamat tu je...."

"yela2...x nak makan dengan aku,terus terang je la...jangan kaitkan mamat tu pulak...."

"haha....jom2..." Pantas aku mengambil duit serta menyarungkan tudung dan terus berlalu mengikut rentak Rasyidah ke pintu.


***


Di Kafeteria...

'Dinginnya di malam ini,suasana pilu...terkenangnya ku kembali sejarah silam...setelah engkau pergi,sepi hatiku...tak mungkin bercinta lagi....lalala.....'

'Poyo giler mamat nie...tiba2 jiwang malam2 camni nyanyi lagu putus cinta....'
"Wei Rasyidah, apsal ada orang jantan r kat kafe kita ni?! " Suara Delisha Iman
bergetar di ruang kafeteria.
"Entahlah Iman, maybe kafe kat hostel lelaki tutup kot malam2...."
"Alaa....x kan la tak boleh kot kita orang lepak kat sini,tukar angin..asyik makan kat sana je,..nak jugak rasa makanan kat sini,...kan cik Delisha Iman...hehehe...."
Dengan muka selamba je Amir menyampuk perbualan Rasyidah & Iman.

"kepala lutut kau tukar angin..jangan sampai angin taufan pulak datang...." Dengan muka sebal je Iman menjawab.

"Amboi...kerek nampak..jual la mahal..tengok sikit ada tak orang nak kat dia..orang dekat sini nak,jual mahal sangat...." Amir cuba mengubah reaksi Delisha Iman.

"Lantak r....! Bang, bagi nasi goreng ayam satu & milo ais satu....Malas aku nak layan mamat serabut ni....Syidah,cepat r order,kita makan kat bilik je....cepat sikit...."

***


Hari demi hari, waktu demi waktu, detik demi detik, sudah setahun hubungan aku dgn Faris berakhir...dah lama x berhubung dengannya...Entah apa lah jadi dgn dia sekarang....Hmm...
Umur aku pun sudah mencecah 24 tahun... Dulu,..aku berangan2 nak berkahwin pada umur ni... haha...tapi....xtau la menjadi kenyataan ataupun tidak....
Tuk!! Rasyidah masuk bilik dgn muka berseri2....
" Eh, Iman....tgk nie....ada surat utk kau... huhu...aku dapat tau ada anak Dato' minat kat kau....huhu...."

" Ha?? Kau nie...biar btol....hmm..meh sini aku baca,,,,"

Ke hadapan wanita istimewa yang selama ini aku idamkan...Delisha Iman...
dulu kita pernah berkawan...waktu sekolah dulu,awak langsung x peduli kehadiran saya...saya dari dlu suka kat awak....dan sekarang ingin melamar awak menjadi isteriku....sudikah dikau wahai saudari Delisha Iman?? Saya tggu balasan surat ini dari awak...maaf,saya postkan surat ini kpd awak,tanpa memberitahu saya berada di mana....tapi, awak boleh postkan surat ini pada alamat berikut...

.....
.....
.....

yang benar dan amat2 ikhlas mencintaimu,
Iskandar Shah


"..Ya Allah.....Iskandar?? Macam mana dia blh tahu aku belajar kat snie....dia masih ingat kat aku....Allah...."

***
Bersambung......

Post a Comment

1 Comments

like like like...!!!!!!!cepat2 lah abz exam n wat ending dia ye..hee